سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۱۹

اخبار

اهمیت سلامت روان جوانان و نوجوانان،آینده سازان جوامع انسانی درشعارسازمان جهانی بهداشت

تمرکز بر سلامت روان جوانان،در جهان در حال تغییر«شعار2017 بهداشت روان» که برای تامین این امر، می بایست زمینه آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان به منظور مقابله با چالش های روزمره در خانه، مدرسه و اجتماع فراهم گردد.

   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی-درایران هفته پایانی مهر ماه (18 لغایت 24 مهر) به نام هفته بهداشت روان نام گذاری شده و در همه دستگاه ها و سازمان ها مراسم بزرگداشتی برگزار می گردد.   فدراسیون جهانی برای این روز در هر سال، یک شعار خاص را برمی گزیند. درسال2017(1397) شعار "تمرکز برسلامت روان جوانان، درجهان درحال تغییر" به عنوان شعار سلامت روان  جهت سال جاری درنظر گرفته شده است.ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان،انگ زدایی از بیماری های روانی و برنامه های پیشگیری از بیماری های روان تنی و رفتارهای پرخطر نوجوانان، معرفی خدمات روانشناختی و روانپزشکی به آحاد جامعه از اهداف هفته بهداشت روان در ایران می باشد.                                          
      بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی عبارت است از کیفیت زندگی یک فرد که می تواند توانایی های خود را شناسایی کند و با استرس های روزمره به راحتی کنار بیاید. یک فرد سالم از لحاظ روانی باید بتواند به راحتی کارکند و باجامعه درمشارکت باشد.

     شاید تعریف سازمان جهانی بهداشت را بتوان یک تعریف عمومی نامید؛ اما این تعریف در تمامی جوامع صدق نمی کند، به عنوان مثال سطح استرس وارده به فردی که در یک کشور با اقتصاد ضعیف زندگی می کند، به مراتب بیشتر از افرادی است که در جوامع پیشرفته زندگی می کنند .همانطور که سلامت جسمی هر فرد در جامعه از ارزش بالایی برخوردار است، سلامت روانی افراد نیز دارای اهمیت زیادی است. متاسفانه در اغلب موارد، بی توجهی به بیماری های روانی، منجر به بروز بیماری های جسمی نیزمی شود. دربسیاری از کشورها به ازای هر یک میلیون نفر، کمتر از یک روانشناس و یا روانپزشک وجود دارد و حتی درصد کمی از بیمارستان ها هزینه هایشان را صرف بیماری های روانی می کنند.

   لازم به ذکر است که در برخی از جوامع اختلالات روانی را به عنوان بیماری نمی شناسند. به سبب وجود فقر فرهنگی و کمبود فرهنگ سازی، بیماری های روانی به عنوان یک عامل زشت که باعث سرافکندگی فرد در جامعه می شود، شناخته می شوند. به همین علت افراد از مراجعه به روانشناس سر باز می زنند.به طور متوسط نیمی از تمام بیماری های روانی از سن 14 سالگی شروع می شود، اما اغلب موارد ناشناخته و درمان نشده است. از لحاظ شیوع بیماری های روانی در میان نوجوانان،افسردگی سومین علت و خودکشی دومین علت مرگ درمیان افراد 15-29 ساله است.سن نوجوانی و سال های اولیه بلوغ، مقطعی مهم از دوران زندگی است که در آن تحولات زیادی رخ می دهد، به عنوان مثال تغییر مدرسه، ترک خانه و ورود به دانشگاه یا کار جدید؛ برای بسیاری، این زمان هیجان انگیز است،البته همراه با استرس و هراس . در برخی موارد، اگر مدیریت نشود، این احساسات می تواند منجر به بیماری روحی شود. بدون تردید استفاده روزافزون از فن آوری های آنلاین، می تواند مزایای بسیاری همراه با فشار داشته باشد. اتصال به شبکه های مجازی در هر زمان از روز و شب اتفاق می افتد. بسیاری از نوجوانان در مناطق بحرانی زندگی می کنند و تحت تاثیر شرایط اضطراری مانند درگیری ها، بلایای طبیعی و بیماری های همه گیر هستند. جوانان در موقعیت های بحرانی به شدت آسیب پذیر و آماده ابتلا به اختلالات روانی و بیماری هستند.

    رشد شناختی در ایجاد انعطاف پذیری ذهنی نوجوان برای مقابله با چالش های جهان امروز دارای اهمیت بسزایی است. شواهد زیادی بیانگر این مهم است که ترویج برنامه های بهداشتی برای نوجوانان نه تنها به سلامت آن ها در کوتاه مدت، بلکه موجب پیشرفت اقتصادی در دراز مدت می گردد.

    برای پیشگیری از اختلالات  و بیماری های روانی درمیان نوجوانان و جوانان می بایست زمینه آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان به منظور مقابله با چالش های روزمره در خانه، مدرسه و اجتماع فراهم گردد. از آن جا که حمایت روانی اجتماعی از نوجوانان در مدارس و سایر موقعیت های اجتماعی دارای اهمیت فراوانی است، برای افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان از شیوه های مراقبت از سلامت روانی خود (خودمراقبتی) و کمک به همسالان، می بایست آموزش هایی برای والدین و معلمان که موجب افزایش مهارت های ارتباطی می شود، مانند چگونگی حمایت از دوستان، فرزندان و دانش آموزان، را برای این گروه برنامه ریزی و اجرا کرد.

بهداشت روان
بهداشت روان1

۲۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۴,۱۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید