سال رونق تولید 
امروز یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۷:۲۴
 

اخبار

تدابیر کلیدی لازم برای حفظ سلامتی درفصل گرما

آب ضمن اینکه مایه حیات است، بهترین و سالم ترین نوشیدنی در فصل گرماست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان –  با فرا رسیدن فصل تابستان لازم است که برای حفظ سلامتی خود دست به اقداماتی بزنیم. ازآنجایی که گرمای بالای تابستانی موجب تعریق شدید بدن و در مواردی که تداوم یابد، باعث بهم خوردن تعادل آب و الکترولیت های بدن می شود.  می دانیم که در حدود ۶۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است. بدن انسان برای این که بتواند عملکرد خود را درست انجام بدهد، باید روزانه به میزان کافی آب به آن برسد،بنابراین تامین آب مورد نیاز بدن عاملی کلیدی برای کمک به عملکرد صحیح اندام ها محسوب می شود. در شرایطی که کم آبی بدن می تواند موجب بروز اختلالاتی در فرآیندهای بدن شود.

 یک فرد عادی باید روزانه حدود دو لیتر آب بنوشد که این میزان در آب و هوای گرم یا در صورت انجام فعالیت های شدید افزایش می یابد. کم آبی بدن می تواند به علت عدم نوشیدن آب به میزان کافی یا دلایل دیگری مانند اسهال، استفراغ، تب، تعریق بیش از اندازه، و تکرر ادرار (به عنوان مثال، در نتیجه دیابت یا مصرف برخی داروها) اتفاق بیفتد.برخی از علائم و عوارض احتمالی کم آبی بدن عبارتند از:احساس گرسنگی حتی پس از خوردن غذا، احساس خستگی، سردرگمی، پریشانی و حتی سرگیجه، ابتلا به یبوست،   تحریک پوست، پوسته پوسته شدن، خارش، حساسیت، خشکی و کدربودن پوست ،کم آبی بدن می تواند منجر به بروز جوش شود. افزایش خطر حمله قلبی و شوک ناشی از کاهش حجم خون در زمانی که به میزان کافی از آب در بدن وجود ندارد -  (مواردکمبود شدید)احتمال بروز مشکلات جدی در سیستم قلبی عروقی افزایش می یابد. کم آبی بدن رگ های خونی را منقبض کرده و خون را غلیظ‌تر می‌کند. در نتیجه، قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون را در سراسر بدن به گردش درآورد. در موارد شدید، این شرایط می تواند بدن را وارد یک شوک قلبی کند که می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد، افزایش احتمال ابتلا به عفونت مثانه، کلیه، یا دستگاه ادراری،  سردرد و سرگیجه، عدم تمرکز، بوی بد دهان، یبوست و سوء هاضمه، میل شدید و ناگهانی به غذا، احساس خستگی و بی حالی، درد مفاصل و عضلات، گرفتگی عضلات و افزایش ضربان قلب از مهمترین علایم کم آبی بدن هستند.

  برای رفع کم آبی بدن، مصرف حداقل هشت لیوان آب در روز و مصرف سبزیجات و میوه های تازه ضروری است. غذاخوردن در فضای خنک، کاهش غذاهای چرب و سرخ کردنی، عدم مصرف غذا و مایعات بسیار سرد و استفاده از ادویه تند در غذاها می تواند در کاهش کم آبی موثر باشد.

  همچنین رعایت بعضی نکات مانند کاهش مصرف غذاهای رستورانی، ساندویچ های محتوی سبزیجات و کاهو، رعایت بهداشت دست ها وشست وشوی مرتب و صحیح دست ها، افزایش مصرف لیموترش، شست و شوی کامل و بهداشتی سبزیجات و میوه ها، در یخچال نگهداشتن باقی مانده غذای پخته شده، مصرف نکردن دوغ های صنعتی بعلت بالا بودن میزان نمک آنها به سلامت ما و جلوگیری از بیماری های روده ای و وبا کمک می کند.

با توجه به همه این موارد آنچه بسیار حائز اهمیت است، اینست که آب سالم وبهداشتی، بهترین نوشیدنی برای انسان و ناجی او در فصل گرما است.

۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۰
تعداد بازدید : ۱۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید