سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۹:۱۰
 

اخبار

کارگاه آموزشی یکروزه پدافند غیر عامل در بهداشت ودرمان صنعت نفت آبادان

بحران عبارتست از آثار و عوارض حادثه ای که بطور ناگهانی و یا فزاینده رخ می دهد و جامعه انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد و برای مقابله با آن نیاز به اقدامات اضطراری و فوق العاده است.

 به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت نفت آبادان- کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل از سری عناوین آموزشی طرح گریدینگ کارکنان با مدیریت حراست بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان، در سالن آموزش و پژوهش با حضور مدیران و سایر کارکنان اداری – درمانی با قرائت آیاتی چند از کلام ا... مجید و پخش سرود ملی برگزار شد. مدرس جلسه خسرو پیرهادی بود و عناوینی مانندآینده پژوهی،آسیب پذیری ها،استراتژی، تهدید،نقاط ضعف،اصول پدافند غیرعامل.

تهدیدها زمانی وجود دارند که قدرتی وجود داشته باشد. پدافند غیرعامل مثل مصون سازی برای بدن است.اگر آمادگی داشته باشیم دچار بحران نمی شویم و عدم توجه به مدیریت باعث خسارت حداکثری می شود.با مدیریت صحیح می توان تهدیدها را برطرف کرد.تهدیدشکل بیرونی خطر و آسیب شکل درونی خطر است.              

مفهوم پدافند غیر عامل چیست؟ دیده نشویم- اگر دیده شدیم شناخته نشویم- اگر مورد هدف قرار گرفتیم خسارت نبینیم یا حداقل خسارت به ما برسد- اگر خسارت دیدیم بتوانیم به سرعت فعالیت ها را از سر بگیریم.

اصول پدافند غیر عامل شامل انتخاب عرصه ایمن در جغرافیای کشور،تهیه مقیاس بهینه استقرار جمعیت و فعالیت در فضا، کوچک سازی، ارزان سازی و ابتکار، استتار و نامرئی سازی، پوشش در همه زمینه ها، تولید سازه های دو منظوره، موازی سازی سیستم های حیاتی و مهم، مکان یابی استقرار عملکردها، فریب، ابتکار عمل، تنوع در کلیه اقدامات، اختفاء با استفاده از عوامل زمین.

تهدیدات انسان ساخت در حوزه پدافند غیرعامل قرار می گیردمانند جنگ.در حال حاضر دو سازمان در کشور شامل سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران مشغول خدمت می باشند.

مدیریت بحران از پیشگیری آغاز می شود و در پدافند غیرعامل گام اول- پیش بینی است.

بحران عبارتست از آثار و عوارض حادثه ای که بطور ناگهانی رخ می دهد و جامعه انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد و برای مقابله با آن نیاز به فعالیت فوری و فوق العاده است.

خود حادثه- بحران نیست بلکه عوارض ناشی از آن است که بحران را ایجاد می کند. مدیریت بحران چند مرحله دارد: 1.قبل از وقوع بحران مانند آموزش موضوعات مختلف و توزیع پمفلت ها. 2.حین وقوع: اقدامات مقابله ای که در زمان وقوع بحران ها انجام می دهیم مانند امداد و نجات و از این قبیل اقدامات مقابله ای و3. پس از وقوع: یعنی اقداماتی که در وضعیت ثبات انجام می شود، که همان شرایط بازیابی است.

تمام دارایی های سایبری می تواند مورد حمله سایبری قرار گیرند،مثلا هک کردن دوربین منزل. اصولا حملات سایبری به 3 منظور انجام می شود.سرقت اطلاعات، تخریب اطلاعات و دستکاری در اطلاعات. دستکاری در اطلاعات خطرناک تر است زیرامتوجه تهدید نیستیدو اقدامات مقابله ای انجام نمی دهید.

در مرحله پیشگیری استفاده از فایروال ها، جداسازی اینترنت از اینترانت، اطلاعات سازمانی را به اشتراک نگذاشتن در فضای مجازی.

اهمیت دفاع غیر عامل : دفاع غیر عامل موجب زنده ماندن و حفظ بقای نیروی انسانی، موجب صرفه جویی اقتصادی ارزی و ریالی در حفظ تسلیحات، حفظ مراکزحیاتی حساس و مهم کشور در برابر تهاجم دشمن، تحمیل هزینه های سنگین به دشمن در جنگ، اثرات مثبت روانی در جامعه، بروز جنگ در آینده و لزوم آمادگی دفاعی، حفظ نیروی نظامی برای واکنش در زمان مناسب، ساده تر و کم هزینه تر بودن وسهل الوصول بودن خودکفایی در دفاع عامل نسبت به غیرعامل.

در این کارگاه آموزشی همچنین به تعاریف و مفهومی از سطوح پدافند غیرعامل،انواع تهدیدات،بیوتروریسم،مبانی ایمن سازی – سیستم هشدار،ملزومات فردی، پناهگاه ها، سطوح حفاظت از ساختمانها، حفاظت تهویه مطبوع، حفاظت اضطرار،حفاظت غیرفعال، پدافند زیستی یا دفاع بیولوژیک و حوزه فعالیت آن.ایجاد بیماری در نیروهای نظامی، ایجاد اختلال در رشد و خودکفایی کشور، تهدیدات فرهنگی و سلاح های زیستی و ویژگی های آن. از اقدامات پیشگیرانه در موارد حملات زیستی به دیپلماسی فعال،همکاری با سایر کشورها،نظارت بر تولید انواع داروها و پیشگیری از ورود دام قاچاق به کشور نام برده شد.


بحران19
بحران18
بحران13
بحران11
بحران4
بحران3
بحران2

۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۲۸
تعداد بازدید : ۹۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید