سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۱۴

اخبار

اندر مصائب پاندمی کرونا/ وقتی کادر درمان خسته می شود

حال این روزهای کادر درمان خوب است اما تو باور نکن...،کادر درمان خسته است، این اصلا بزرگ نمایی نیست، هشت ماه مداوم است که آنها همین گونه دارند از جانشان مایه می گذارند و ما زحمت یک ماسک زدن یا در خانه ماندن را به خود نمی دهیم و انگار که از دغدغه های هم دور افتاده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، روزهای تلخ و سختی را می‌گذرانیم، هر لحظه خبر بیماری و مرگ یکی از عزیزان و دوستان و آشنایان جان‌های خسته‌مان را بیش از پیش رو به زوال می برد؛کرونا، این ویروس بد و بی‌ریشه به تاخت پیش می‌رود و گویی روح زندگی را نشانه گرفته و ما نظاره‌گر دفن آرزوهایمان شده‌ایم...
در این ایام، آدم‌ها هر یک به نوعی درگیر شده‌اند، آن که عزیزی را از دست داده، آن که شاهد مرگ کسی بوده و آن که هر روز می‌میرد تا کمی بیشتر زنده بماند، در میانه‌ی این جنگ عجیب، کادر درمان حال و روز عجیب‌تری دارند، شجاعانه لباس رزم سفید پوشیده و مظلومانه می جنگند...
در شرایطی که کرونا همچنان می تازد و قربانی می گیرد، کادر بهداشت و درمان در سخت ترین شرایط جسمی و روحی برای بازگشت بیماران کرونا به زندگی تلاش می‌کنند و باید بدانیم که توان فوق بشری ندارند.
باید باور کنیم کادر درمان خسته اند، آنها تمام روزها و شب هایشان را با لباس هایی که چند کیلو وزن دارد، با ماسک، شیلد، دستکش و گان سپری می کنند و این وسایل اضافه می تواند خستگی آن ها را چند برابر کند، در حالی که خیلی از ما حتی نمی توانیم یک ساعت ماسک را روی صورتمان تحمل کنیم، آنها بی وقفه ماسک می زنند، لباس محافظ می پوشند، دستکش به دست می کنند و به جد میبینیم که این پوشش در حالت عادی هم طاقت فرسا است.
بالا بودن آمار ابتلای کادر درمان به ویروس کرونا حکایت از این دارد که حافظان سلامت مردم در شرایط مساعدی قرار ندارند و با به خطر انداختن سلامتی خود برای نجات جان بیماران تلاش میکنند.
 از سوی دیگر، ارتباط مستمر پرستاران و پزشکان با بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ آنها را در معرض خطر ویروس کرونا قرار داده و همین مسأله سطح درگیری و ابتلا را در بین کادر درمان بالا می برد.
عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و مراجعه کنندگان در محیط جامعه و مراکز درمانی، در بالا رفتن آمار مبتلایان و فشار مضاعف به کادر درمان بی تاثیر نبوده و نباید فراموش کنیم که این تیم طاقت فوق بشری ندارد.
باز شدن بازار و لغو بسیاری از محدودیت‌های قبلی به معنی بازگشت به گذشته نیست و باید برای شکست کرونا و افزایش توان کادر درمان و نجات جان خود، کرونا را جدی گرفت و برای بازگشت به دوران قبل کرونا تعجیل کرد.
ویروس کرونا معضلی نیست که نتوان آن را کنترل نکرد کافیست مردم قبول کنند اکنون زمانی نیست که به عقب برگردیم و کرونا هست و با رعایت موازین بهداشتی باید با آن زندگی کرد و درکنار دولت طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.
به گفته تیم درمان، تاکنون هیچ درمان اختصاصی برای کرونا ویروس تائید نشده است، پس مبتلایان سعی کنند در صورت امکان در قرنطینه خانگی بمانند و خود منشاء انتقال این ویروس به سایر افراد جامعه نشوند چرا که، فرزندان و پدران و مادران کادر درمان حق دارند عزیزان خود را به راحتی در آغوش بگیرند و در کمال بی انصافی، نباید با بی تفاوتی به خطرات کرونا و عادی تلقی کردن شرایط، کودکان کادر پزشکی را در حسرت مهر خانواده نگهداریم.
این روزها که کشور و جامعه جهانی درگیر شیوع ویروس کرونا است، نقش پزشکان و کادر درمانی کشور بخصوص آن دسته از پزشکان و پرستاران و کادر درمانی که در مناطق عملیاتی وظیفه سلامت کارکنان خانواده بزرگ صنعت نفت را به عهده دارند نیز، بسیار پررنگ و قابل ستایش می باشد؛ چرا که با مجاهدت‌های خود در حفظ سلامت همنوعان خود تلاش می کنند که این تلاش ها بسیار قابل افتخار و تقدیر هستند و این جانفشانی ها همواره در اذهان باقی خواهد ماند.
در این میان کادر تلاشگر بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ چرا که آن‌گونه که باید و شاید از زحمات و تلاش‌های آنان در این برهه از زمان به نحو شایسته‌ای قدردانی نشده و با وجود تنگناهای مالی که در وزارت نفت وجود داشت این امکان برای مسئولان وقت در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت فراهم نشد تا بتوانند لااقل گوشه‌ای از زحمات این جان برکفان را ارج نهند.
در این راستا به گفته مسئولان سازمان، اعلام شده که برخی پرستاران زحمت‌کش بیمارستان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و مراکز وابسته به آن ها در سطح کشور، با وجود اعلام بخشنامه ای از سوی وزارت بهداشت، افزایش حقوق و مزایا نداشته اند و به دلیل محدودیت های اعتباری، این امکان برای سازمان مقدور نیست و امید باشد که در آینده با اتخاذ تدابیر لازم و اصولی گامی هرچند کوچک برای این عزیزان برداشته شود.
در این شرایط تنها وظیفه ای که به عهده ما است رعایت پروتکل های بهداشتی است، اصلا کار سختی نیست در مقابل کاری که کادر درمان انجام می دهد، ساعت های متمادی کار تا جایی که از هوش می روند و رسیدگی به بیماران در شرایطی که خود نیاز به استراحت و رسیدگی دارند.
باید کمی از توقعاتمان کم کنیم، اگر کار ضروری نداریم از خانه خارج نشویم، بیرون از خانه ماسک بزنیم، مسافرت رفتن را به تعویق بیندازیم و به فکر سلامت خود و خانواده مان باشیم، چرا که باید باور کنیم کادر درمان خسته اند.

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ ۱۴:۲۷
تعداد بازدید : ۳۱,۸۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید