سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۲۹

اخبار

کیس ریپورت دیابت در بخش داخلی بیمارستان نفت آبادان

مهمترین مراقبت بیماران دیابتی: کنترل مرتب قند خون، برنامه غذایی با توجه به بیماری، جلوگیری از چاقی، مراقبت از اندام های انتهایی و داشتن تحرک است.

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت نفت آبادان- در ادامه آموزش های مدون و کیس ریپورت در بخش های درمانی برای کارکنان پرستاری،کلاس آموزشی دیابت و مراقبت از بیماران دیابتی،در بخش داخلی با مدیریت دکترثلاثی مسئول فنی بخش برگزار گردید.کلیاتی از بیماری دیابت،مراقبت های پرستاری،جدیدترین روش های کنترل دیابت و نکات آموزشی مربوط به بیماران و پرستاران در این جلسه آموزشی شرح داده شد.

بیماری دیابت یکی از بیماری های مزمن است که در اثر بروز مشکل عملکردی در لوزالمعده انسان( پانکراس) ایجاد می شود.در این بیماری هورمون انسولین یا ترشح نمی شود و یا به مقدار کم ترشح می شود و یا اینکه ترشح آن وجود دارد اما بدن توانایی استفاده از انسولین موجود در خون را ندارد.این بیماری یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است، که عواملی همچون، عوامل ژنتیکی و محیطی، در بروز آن نقش دارند.در دیابت سوخت وساز بدن کم می شود لذا میزان قند خون در بیماران بالا می رود.راه شناسایی این بیماری انجام یک آزمایش خون است. عوامل متعددی در ایجاد بیماری موثرند،عواملی مانند ارث،نحوه زندگی،چاقی ،بی تحرکی وغیره.

 در صورتی که مدت طولانی میزان قند خون بالا باشد، موجب ایجاد صدمات عروقی بویژه عروق کوچک می شود و بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیوی، ازبین رفتن شبکیه چشم و کوری و قطع عضو را موجب می شود.تشخیص بموقع می تواند به ما کمک کند که از عوارض خطرناک این بیماری پیشگیری کنیم.پای دیابتی نیز یکی دیگر از عوارض این بیماری است.مراقبت از اندام های انتهایی بویژه پاها،مهم ترین بحث های مراقبتی در این بیماران است.بیماری دیابت عوارض دیگری نیز دارد: پایین افتادن قند خون(هیپوگلیسمی) و بالا رفتن قند خون(هیپرگلیسمی).همچنین یک نوع عارضه دیگر که ناشی از اختلال شدید متابولیسم بدن است و کتواسیدوز دیابتی نامیده می شود.

 مهمترین مراقبت بیماران دیابتی: کنترل مرتب قند خون، برنامه غذایی با توجه به بیماری، جلوگیری از چاقی، مراقبت از اندام های انتهایی و داشتن تحرک است.


دیابت1
دیابت

 

۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۲,۸۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید