سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ ۰۵:۱۲

اخبار

دستیابی به بیش از 50 درصد از اهداف برنامه عملیاتی

بهداشت و درمان به عنوان یکی از واحدهای کلیدی صنعت نفت سهم بزرگی در ایجاد آسایش و حفظ سلامت کارکنان از گذشته تا کنون ایفا کرده و یکی از سند های این تاریخ بیمارستان نفت آبادان است که در سال 1306 هجری شمسی با ظرفیت 252 تختخواب با بخش های اصلی درمانی به منظور حمایت از احداث پالایشگاه آبادان تاسیس و خدمات بهداشتی-درمانی را به جمعیت تحت پوشش صنعت نفت ، ارائه میکرده است . تا قبل از شروع جنگ تحمیلی به منظور افزایش توان ارائه خدمات سلامت به خانواده صنعت نفت تعداد تخت های این بیمارستان بالغ بر 500 تختخواب ارتقاء داده شد.بیمارستان نفت امام خمینی (ره) تا سال 1362 در حال فعالیت بود و پس از آن به دلیلی جنگ تحمیلی ایران و عراق تا سال 1369 تعطیل و سپس با خاتمه جنگ تحمیلی بیمارستان مجددا فعالیت خود را آغاز نموده و در این مدت، ۱۳ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

دکتر نصراله حسونی بحرینی رییس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان در گفتگویی با خبرنگار روابط عمومی ستاد سازمان با اشاره به اهمیت خدمات ارائه شده در این مرکز بیان داشت : امروزه، بیمارستان با ظرفیت ۱۵۰ تخت مصوب و ۱۰۶ فعال، شامل بخش‌های مختلفی از جمله اطفال، داخلی، جراحی، زنان و زایمان، دیالیز، سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو، انکولوژی و اورژانس اتاق عمل سرپایی و اتاق عمل بزرگ است و همچنین در حوزه خدمات سرپایی و بهداشت و سلامت خانواده، پنج درمانگاه در سطح شهر خدمات ارائه می کنند و پلی کلینیک تخصصی بیمارستان با ارائه خدمات ، روزانه بیش از ۳۰۰ مراجعه‌کننده را پذیرش می‌کند.

وی ادامه داد : در نیمه اول امسال ، 792 عمل جراحی انجام دادیم که شامل بیماران شرکتی، بازنشسته و بومی بوده و در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۲۰۰۰ عمل جراحی بزرگ شامل جراحی‌های ارتوپدی (تعویض مفصل و آرتروسکوپی)، جراحی مغز و اعصاب (جراحی‌های دیسک گردن و کمر) و جراحی‌های چشم و اورولوژی و تمامی جراحی های عمومی انجام شده که خوشبختانه باید به این موضوع اشاره کنم با تمام توان در حال خدمت رسانی هستیم و ما سعی کرده‌ایم با کیفیت خدمات جراحی  اعزام را به حداقل برسانیم.

بحرینی در این گزارش به خرید تجهیزات پزشکی، انجام جراحی‌های سرپایی، خدمات بستری و مراجعات به اورژانس، کلینیک‌های تخصصی و خدمات رادیولوژی اشاره کرده‌ و گفت : در بحث خرید تجهیزات پزشکی در سال گذشته 21 قلم خریداری شد و در امسال تا کنون 20 قلم از تجهیزات پزشکی خریداری شده‌ که 8 قلم دیگر در حال خریداری می باشد و مبلغ کل این 28 قلم 60میلیارد ریال است ،  این تجهیزات شامل اقلامی برای اتاق عمل، بخش‌های درمانی و فیزیوتراپی بوده است.

وی  با اشاره به مراجعه 16 هزار نفر برای دریافت خدمات سرپایی و اورژانس در نیمه نخست امسال افزود  : در اتاق عمل سرپایی بیش از 400 عمل جراحی‌های در سال ۱۴۰۳ انجام شده ، این جراحی‌ها شامل آندوسکوپی، کلونوسکوپی، تزریقات داخل چشم، اسپیرومتری، و نمونه‌برداری‌های تخصصی بوده و تعداد بیش از ۲۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۳ در بخش‌های مختلف بیمارستان بستری شده‌اند.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان تصریح کرد : کلینیک‌های تخصصی این مرکز دارای ۴۴ کلینیک تخصصی است که در رشته‌های مختلفی مانند چشم، گوارش ، خون ، غدد ، زنان و زایمان، مغز و اعصاب، ارتوپدی، و عفونی خدمات ارائه می‌دهند در شش ماه اول سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۸ هزار نفر به این کلینیک‌ها مراجعه کرده‌اند.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در بیمارستان نفت امام خمینی (ره) رصد بیماران مزمن با مصرف تعداد بالا دارو بوده که بحرینی در این خصوص گفت: در این شش ماه اول امسال در کلینیک ها بیماران مزمن شناسایی و در خصوص مصرف دارو‌های بیش از استاندارد با آنان مشاوره صورت میگرفت تا با عوارض تداخلات دارویی آشنا شوند و برای حفظ سلامتی بیمار تمامی توضیحات لازم ارائه و مصرف داروها به حداقل رسانده شده ، در دیگر بخش ها باید به بخش رادیولوژی اشاره کنم که خوشبختانه با اضافه شدن دستگاه CT اسکن  بیش از ۱۲ هزار نفر از خدمات سونوگرافی، ماموگرافی و عکسبرداری و opg استفاده کرده‌اند و خدمات خوبی هم ارائه شده است.

 

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان با تاکید بر خرید تجهیزات آزمایشگاهی در جهت ارتقاء سطح خدمات ارائه شده اظهار داشت : در سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۳ هزار نفر به آزمایشگاه مراجعه کرده‌اند که در مجموع ۲۰۰ هزار خدمت آزمایشگاهی به این افراد ارائه شده و در موارد محدودی ارجاعات به مراکز طرف قرارداد صورت گرفته است ، علاوه بر این، سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مارکرهای سرطانی و غربالگری مادران نصب و راه‌اندازی شده‌اند. این سیستم‌ها امکان تشخیص زودهنگام سرطان و غربالگری مادران را با هزینه‌های پایین‌تر فراهم کرده‌اند.

وی در ادامه به حوزه توابخشی بیمارستان اشاره کرد و گفت : با توجه به خریداری تجهیزات این بخش در سال گذشته از جمله افزایش تخت‌های فیزیوتراپی، لیزر پرتوان، مگنت‌تراپی، و دستگاه‌های مختلف از جمله شاک ویو، بایوفیدبک و وکیوم انتظار داریم تعداد مراجعین افزایش یابد و تا کنون تعداد 4 هزار 200 خدمات مختلفی را در دریافت کرده اند، دستگاه الکتروتراپی هم از دیگر تجهیزاتی است که خریداری شده تا بتوان بهترین خدمات را به مراجعین ارائه کرد، این دستگاه برای تسکین درد و بهبود مشکلات عضلانی و عصبی به کار می‌رود.
کاهش ارجاعات در بخش دندانپزشکی
بحرینی با اشاره به هزینه‌های بالای خدمات دندانپزشکی در بیرون از مرکز نفت به اهمیت ویژه‌ این بخش تاکید کرد و افزود :  توسعه بخش دندانپزشکی موجب افزایش رضایت مراجعین می شود ، در شش ماهه اول امسال، ۸۲۰۰ نفر به بخش دندانپزشکی مراجعه کرده‌اند که با افزایش تعداد کلینیک‌ها و قرارداد با متخصصین دندانپزشکی، انتظار می‌رود تعداد مراجعین بیشتر شود و خدمات بیشتری ارائه گردد، در این بخش، علاوه بر مراقبت‌های عمومی دندان ، جراحی‌های پیچیده‌تری نیز انجام می‌شود تا نیاز به اعزام بیماران به مراکز دیگر کاهش یابد.

مصاحبه دکتر بحرینی

توسعه مراکز درمان غیر مستقیم در آبادان

بحرینی گفت : در حوزه درمان غیر مستقیم تمام تلاش بر این بوده  بیمارانی که نیاز به مراجعه به مراکز طرف قرارداد بیرونی دارند، هزینه‌هایشان توسط مرکز بررسی و به‌ موقع پرداخت گردد، این امر باعث می‌شود خدمات به صورت روان‌تر و بدون تأخیر ارائه شود و پرداخت هزینه‌های بیماران شامل ۱۱۸۰۰ مورد بوده است.در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ با  چهار داروخانه که دو داروخانه شبانه روزی بودند شروع به همکاری کردیم علاوه بر این با مرکز جراحی،آزمایشگاه،مرکز تصویربرداری و سونوگرافی و مرکز پزشکی هسته ایی و فیزیوتراپی قرارداد بستیم که این اقدامات، به بهبود کیفیت خدمات درمانی و افزایش رضایت بیماران کمک کرده است.همچنین با بیمارستان‌های دانشگاهی قراردادهایی منعقد شده است. این بیمارستان‌ها به دلیل امکانات و تجهیزات مناسب، به‌ ویژه در سال‌های اخیر، نقش مهمی در ارائه خدمات به بیماران داشته‌اند.

رسالت بهداشت و درمان / پزشکی خانواده و بهداشت حرفه ایی
 
بحرینی با اشاره به هدف ارتقاء سلامت شغلی و کاهش زمان انتظار کارکنان بیان کرد : در جهت رفاه حال کارکنان پالایشگاه علاوه بر انجام معاینات دوره ایی یا بدو استخدام که در امسال بیش از 2400 مورد بوده، 3400 خدمات سرپایی در پالایشگاه و 600 مورد خدمات دندانپزشکی در داخل پالایشگاه صورت گرفته است. علاوه بر این خدمات، بازدید از مراکز مختلف، از جمله استخرها و رستوران‌ها، نشان‌دهنده‌ی تعهد به نظارت بر شرایط بهداشتی و ایمنی این مکان‌ها است، این بازدیدها کمک می‌کند تا از رعایت استانداردهای بهداشتی اطمینان حاصل شود.

وی از صدور بیش از ۵۰۰ شناسنامه شغلی برای افراد که نقش مهمی در تضمین سلامت شغلی کارکنان دارد خبر داد و گفت :  این شناسنامه‌ها معمولاً شامل اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت فرد و شرایط کاری او هستند و می‌توانند در شناسایی خطرات بهداشتی و ایمنی کمک کنند.پروانه‌های سلامت شغلی صادر شده برای افراد به‌منظور تأیید سلامت آن‌ها در محیط کار اهمیت ویژه‌ای دارد. این پروانه‌ها می‌توانند از بروز بیماری‌های شغلی جلوگیری کنند و به کارفرمایان و کارگران اطمینان دهند که شرایط کاری ایمن است.

 استفاده از سامانه  سلامت‌نگار

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان اذعان کرد :  استقرار سامانه نرم‌افزاری "سلامت‌نگار" از سال ۱۴۰۳ که امکان ثبت خدمات درمانی، سوابق بیماری و مراقبت‌ها را به‌صورت دیجیتالی فراهم می‌کند. این نرم‌افزار کمک می‌کند که گزارش‌های بهداشتی به‌موقع و به‌روز به سازمان مربوطه ارسال شود و نظارت دقیق‌تری بر وضعیت سلامت افراد صورت گیرد.

 غربالگری نوجوانان  در مدارس

این مقام مسئول تصریح کرد : برنامه غربالگری دختران و پسران نوجوان در مدارس تحت پوشش پالایشگاه که شامل ارزیابی وضعیت ظاهری، اسکلت، مراقبت‌های روانشناختی و تغذیه‌ای است. این برنامه با هدف ارتقاء سلامت نوجوانان و شناسایی مشکلات احتمالی در سنین حساس رشد اجرا می‌شود و به دانش‌آموزان آموزش‌های مناسب برای سن و سالشان ارائه می‌دهد.

 استقرار تیم خونگیری و نمونه‌گیری در درمانگاه‌ها

وی ادامه داد : این اقدام برای رفاه حال بازنشستگان انجام شده است، به‌خصوص به دلیل سن و سال بالای آن‌ها و به‌منظور جلوگیری از تردد مکرر به بیمارستان‌ها. در این راستا، تیم خونگیری و نمونه‌گیری در یکی از درمانگاه‌هایی که تعداد زیادی از بازنشستگان مراجعه می‌کنند مستقر شده است. نمونه‌ها در محل جمع‌آوری و سپس به آزمایشگاه مرکزی بیمارستان منتقل  تا آزمایشات انجام شود و نتایج به‌موقع به دست بازنشستگان برسد.

 بهداشت روان
 بحرینی با تاکید بر اینکه در حوزه بهداشت روان، با کمک سه متخصص روانشناسی که دارای مدرک دکترا در این زمینه هستند، فعالیت‌های مهمی انجام می‌شود گفت : این فعالیت‌ها شامل خدمات روان‌درمانی برای کودکان و بزرگسالان است. کلینیک روان ‌درمانی نیز در ارائه خدمات بهداشتی و روان‌شناختی به افراد تحت پوشش نقش موثری ایفا می‌کند.با استقرار تیم روانشناختی و مشاوره‌ای در مراکز، خدمات روان‌درمانی و مشاوره برای کودکان ارائه می‌شود. این خدمات به خانواده‌ها کمک می‌کند تا از سلامت روانی فرزندان خود اطمینان حاصل کنند.

وی افزود : تعداد خدمات ارائه شده در این حوزه شامل ، ۲۳۰۰ مورد خدمات روان‌درمانی و مشاوره‌ای ۲۰۰ مورد ارزیابی سلامت روان و حافظه برای سالمندان که این ارزیابی‌ها می‌تواند به شناسایی مشکلاتی همچون فراموشی یا دیگر مسائل مرتبط با پیری کمک کند و 164 مورد ارزیابی برای سلامت روان نوجوانان انجام شده است که می‌تواند به شناسایی و پیشگیری از مشکلات روانی این گروه سنی حساس کمک کند.تمامی مراقبت‌ها، از جمله غربالگری نوجوانان، بر اساس شاخص‌های مشخصی که به تیم‌ها اعلام می‌شود، انجام می‌گیرند. این شاخص‌ها متناسب با سن و نیازهای مختلف افراد طراحی شده‌اند و به خوبی پوشش داده شده‌اند.

دستیابی به اهداف برنامه عملیاتی

بحرینی با اشاره به اینکه در برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳، هدف این بود که ۶۰ درصد از جمعیت تحت پوشش خدمات و مراقبت‌های لازم را دریافت کنند تاکید کرد :  با گذشت شش ماه، موفق شدیم بیش از ۵۰ درصد این خدمات را ارائه دهیم که نشان از پیشرفت قابل توجه در اجرای برنامه‌ها دارد.یکی از روش‌هایی که برای دستیابی به این اهداف ، احضار افراد به صورت تلفنی است. با تماس تلفنی، افراد دعوت می‌شوند تا برای دریافت مراقبت‌های خود به مراکز مراجعه کنند. این روش کمک می‌کند تا جمعیت بیشتری از افراد تحت پوشش به‌طور منظم خدمات و مراقبت‌های خود را دریافت کنند و ثبت این خدمات نیز به موقع انجام شود.با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از اهداف در نیمه اول سال محقق شده‌اند، شاخص‌های عملکردی نشان‌دهنده موفقیت همکاران در اجرای خدمات و برنامه‌های تعیین شده هستند. این روند نشان‌دهنده تعهد بالا و کارآیی تیم‌های بهداشتی در ارائه خدمات به جامعه است.

افزایش درآمد

بحرینی تصریح کرد :  در سال ۱۴۰۲، موفق به افزایش ۶۲ درصدی درآمد شدیم که نشان‌دهنده بهبود در عملکرد مالی است. با صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در بودجه مشخص‌شده، موفق شده‌ایم با کنترل هزینه‌ها، جلوگیری از خریدهای غیرضروری، و افزایش عمر دستگاه‌ها، منابع مالی را بهینه کنید. این نوع مدیریت، تأثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌های اضافی داشته است.یکی از ابتکاراتی که در راستای صرفه‌جویی انجام شده، استفاده مجدد از قطعات کولرهای اسپلیت و بازسازی آن‌ها به‌جای تعویض کامل است. این اقدام باعث شده است تا تجهیزات بهینه‌تر استفاده شوند و هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات جدید کاهش یابد.

پروژه‌های عمرانی

وی در ادامه گفت :  در نیمه اول سال، بیش از ۳۰ میلیارد ریال صرف پروژه‌های عمرانی شده است. این پروژه‌ها شامل بهینه‌سازی پلی‌کلینیک و راهروهای بیمارستان بوده است. هدف از این پروژه‌ها بهبود زیرساخت‌های بیمارستانی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران و کارکنان است.یکی از چالش‌های ما بیمارستان قدیمی است . بیمارستان کنونی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، به دلیل مستهلک بودن، بخش قابل توجهی از بودجه سالانه را صرف تعمیرات و نگهداشت می‌کند. این مشکل یکی از چالش‌های بزرگ سازمان است، چراکه هزینه‌های بالایی به همراه دارد.خوشبختانه با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در ساخت بیمارستان جدید و تلاش‌های مدیرعامل و تیم فنی، انتظار می‌رود به‌زودی بیمارستان جدید افتتاح شود. با افتتاح این بیمارستان، می‌توان انتظار داشت که هزینه‌های مربوط به نگهداشت بیمارستان قدیمی کاهش یابد و منابع مالی به شکل موثرتری استفاده شوند.

نقش فعال در مشارکت‌های اجتماعی

بحرینی خاطر نشان کرد : در شش ماه اول سال، ۶ اردوی جهادی در مناطق محروم برگزار شده است. این اردوها با حضور تیم‌های تخصصی شامل پزشکان عمومی، داروسازان و دیگر متخصصان بهداشتی انجام شده‌. هدف از این اردوها، ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی به افرادی است که به این خدمات دسترسی کمتری دارند.در هر اردو، یک آمبولانس برای خدمات اورژانسی مستقر شده و تیم‌های پزشکی به مدت ۲۴ ساعت در منطقه حضور داشته‌اند. این خدمات شامل ویزیت بیماران، ارائه دارو و مشاوره‌های بهداشتی است و به‌طور مستقیم به نیازهای افراد در مناطق محروم پاسخ داده می‌شود.این نوع اقدامات نشان‌دهنده تعهد سازمان به مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء سلامت در مناطق کم‌برخوردار است.

۲۹ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید